Хто НЕ отримає житловий ваучер: головні юридичні колізії Постанови №1176

Хто НЕ отримає житловий ваучер: головні юридичні колізії Постанови №1176
Замовити послугу

Проблема забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб залишається однією з найгостріших соціальних тем. Втрата дому чи місця, де Ви прожили велику частину життя — це не тільки матеріальна проблема, це руйнування базового відчуття безпеки, стабільності та власного життєвого простору.

 

Постанова Кабміну №1176 вперше створює окремий механізм житлового ваучера — електронного платіжного документа номіналом до 2 мільйонів гривень, який можна використати для купівлі житла, інвестування в новобудову або погашення іпотеки.

 

Однак разом із можливостями постає чимало колізій, технічних неузгодженостей та ризиків, які вже зараз потребують професійного юридичного аналізу.

Хто може отримати житловий ваучер: критерії, що створюють перші колізії

Право на житловий ваучер мають лише ті громадяни, які одночасно відповідають чотирьом ключовим умовам:

 

1) Мають статус ВПО та перемістилися саме з тимчасово окупованих територій або зон бойових дій

 

Це вже викликає першу правову колізію:

 

Постанова №1176 не прив’язує програму до 24 лютого 2022 року, тому ваучери можуть отримати люди, які виїхали з ТОТ ще у 2014 році, якщо вони не змінювали прописку і мають статус ВПО.

 

Це розширює коло заявників і створює значне навантаження на систему — особливо за відсутності інструментів підтвердження проживання на ТОТ у 2014–2021 роках.

 

2) Мають статус УБД або особи з інвалідністю внаслідок війни

 

Категорія «особи з інвалідністю внаслідок війни» дуже широка й охоплює:

  • військових і добровольців;
  • волонтерів, які постраждали в районі бойових дій;
  • цивільних, залучених до оборони;
  • учасників самооборони;
  • осіб, які співпрацювали з розвідкою.

 

Це означає, що майже кожен ветеран, який має інвалідність, може претендувати на ваучер — що також збільшує навантаження на систему.

 

3) Повна відсутність житла в безпечному регіоні

 

Важливо: враховується житло заявника та членів його сім’ї.

 

Однак у виняток винесено:

  • житло на ТОТ;
  • житло в зоні активних бойових дій;
  • житло на територіях, де не працюють державні реєстри.

 

Це створює важливу колізію: наявність зареєстрованого житла на ТОТ не перешкоджає отриманню ваучера, навіть якщо воно юридично існує в реєстрі.

 

4) Відсутність попередніх компенсацій

 

У багатьох виникає питання: чи заважає знищене житло, яке вже заявлено у «єВідновлення», отримати ваучер?

 

Так — якщо була подана заява або отримано компенсацію.

Ні — якщо заяв не подавали.

Де проходить межа між “можна” і “не можна” отримати допомогу ?

МОЖНА отримати житловий ваучер, якщо:

  • у вас є квартира/будинок/частка на ТОТ;
  • житло знаходиться в зоні активних бойових дій;
  • реєстри містять інформацію про це житло — це НЕ важливо.

 

НЕ МОЖНА отримати житловий ваучер, якщо:

  • у вас або у членів сім’ї є житло (повністю або частка) у безпечному регіоні — Київ, Львів, Рівне, Полтава, Черкаси тощо;
  • є житло, придбане за іпотекою, але кредит УЖЕ погашений;
  • держава надала вам житло для постійного проживання;
  • ви ао члени сім’ї вже отримали компенсацію за іншу житлову програму.

 

Колізія: наявність нерухомості на ТОТ у реєстрі не заважає, а нерухомість у Києві — навіть часткова — повністю блокує право на ваучер.

Чим житловий ваучер відрізняється від програми «єВідновлення»

Важливо чітко розуміти, що житловий ваучер — це не компенсація у значенні програми «єВідновлення».

 

Компенсація («єВідновлення»):

  • надається за конкретний знищений об’єкт;
  • прив’язана до права власності, зафіксованого у ДРРП;
  • адресна: на кожного власника окремо;
  • може бути у формі житлового сертифіката.

 

Житловий ваучер:

  • не залежить від зруйнованого житла та не потребує підтвердження права власності на ТОТ;
  • має фіксований розмір — 2 млн грн, незалежно від ринкової вартості житла, яке особа втратила;
  • надається лише окремим категоріям ВПО, визначеним Постановою №1176;
  • головна умова — повна відсутність житла у безпечних регіонах України (власного чи наданого державою).

Фіксований розмір та бронювання коштів

Розмір допомоги становить 2 млн грн, і після видачі ваучера Укрпошта бронює ці кошти на спеціальному рахунку. Особливість нового механізму — строк резервування становить 60 днів, що вдвічі більше, ніж при використанні компенсаційних житлових сертифікатів у межах програми «єВідновлення». Це дає людині реальний час знайти відповідне житло або завершити юридичні процедури.

Заборона на купівлю житла у родичів

Порядок №1176 передбачає важливе обмеження: житловий ваучер не можна використати для придбання нерухомості у близьких родичів, зокрема:

  • батьків;
  • чоловіка/дружини;
  • дітей (у тому числі усиновлених);
  • рідних братів і сестер;
  • баби та діда з боку матері й батька;
  • онуків.

 

Це запроваджено для запобігання фіктивним угодам купівлі-продажу.

Купівля житла: нотаріальна перевірка та заборони

Нотаріус перевіряє:

  • право власності;
  • чистоту забудовника;
  • статус території (не ТОТ і не бойові дії);
  • відсутність конфліктів інтересів.

 

У договір вноситься обмеження на відчуження на 5 років.

 

Гроші перераховуються продавцю протягом 5 днів після укладення договору.

Юридичні колізії та проблемні питання Постанови №1176

Механізм хоч і продуманий, але містить низку юридичних ризиків:

 

Колізія №1. Наявність житла на ТОТ не впливає на право на ваучер

Фактично: людина може мати 3 будинки на ТОТ — і все одно отримати ваучер, а людина із 1/20 квартири у Львові — ні.

 

Колізія №2. Нерухомість у реєстрі не завжди є підставою для відмови

Якщо житло на ТОТ внесене в РПВН, воно все одно не рахується.

 

Колізія №3.Немає механізму перевірки проживання на ТОТ у 2014–2021 роках

Держава покладається на дані, яких у багатьох немає. У декого немає паперів — а програма цього не пояснює.

 

Колізія №4. Паралельне існування компенсації та ваучера

Особа може:

  • отримати ваучер,
  • а потім вимагати компенсацію за зруйноване житло, оскільки ваучер не позбавляє такого права.

Юридичний супровід Lawgic

Юристи Lawgic допоможуть вам пройти весь шлях без помилок:

  • перевіримо, чи відповідаєте ви критеріям Постанови №1176;
  • проведемо юридичний аудит ризиків відмови;
  • сформуємо повний пакет документів;
  • подамо заяву через ЦНАП або «Дію»;
  • проконтролюємо весь процес розгляду;
  • оскаржимо необґрунтовану відмову.

Lawgic — ваш юридичний партнер у питаннях житлових програм, компенсацій та соціального захисту ВПО й ветеранів.

Висновок

Житловий ваучер за Постановою №1176 — це перша масштабна спроба держави компенсувати втрати ВПО, УБД та осіб з інвалідністю внаслідок війни не через технічне відновлення зруйнованого житла, а через надання нового старту.

 

Програма має потужний соціальний потенціал, але вже сьогодні видно, що вона містить низку правових невизначеностей, технічних труднощів і ризиків відмови.

 

Саме тому заявникам потрібна професійна юридична підготовка, щоб не втратити шанс на отримання допомоги.